Ioan Slavici (1848-1925) a
fost unul dintre marii clasici (alaturi de Eminescu, Creanga si Caragiale),
precursor al lui L. rebreanu – in evocarea satului transilvanean- si
intemeietor al nuvelei realist-psihologice in literatura romana.
Nuvela “Moara cu noroc”
– cea mai izbutita dintre scrierile de acest gen ale lui Slavici – intruneste
toate aceste trasaturi: in actiune sunt antrenate carctere tari de oameni
primitivi, intriga reliefeaza stari sufletesti complicate, iar finalul
demonstreaza justetea normei morale enuntate in preambul.
Tema nuvelei o constituie consecintele
nefaste, morale si existentiale ale patimii banului.Pe un plan mai profund,
tema acestei opere este destinul ca fatalitate impusa de adancimile
sufletesti ale personajelor.
Titlul denumeste spatiul in care se
implineste destinul personajelor pedepsite pt ca au incalcat norma morala.
Nuvela este o lucrare narativa in proza, de intindere
medie, avand o actiune care se complica progresiv, un conflict puternic si
personaje bine reliefate.
Cele
17 capitole se afla in ordinea cronologica a desfasurarii actiunii si sunt
integrate de
cuvintele rostite de batrana la
inceputul si sfarsitul operei:
„Omul sã fie multumit cu sãrãcia
sa,cãci daca e vorba nu bogãtia,ci linistea colibei tale te face
fericit”-si finalul”:”Se vede cã
au lãsat ferestrele deschise… simteam eu ca nu are sa iasã
bine,dar asa le-a fost dat.”
Actiunea se desfasoara intr-o zona geografica
a Ardealului,la hanul Moara cu Noroc,aflat in
valea dintre doua drumuri,o
rascruce prin care treceau turme de porci spre targ si dinpre
targ,loc important pentru afaceri
si comert.
Porcarii de aici au apucaturi
primitive,sut fiorosi la infatisare,banditii,stapanii de turme sau
hotii si ucigasii platiti
alcatuiesc lumea care se perinda pe la „Moara cu Noroc”.
Ghita,eroul
principal,nemultumit de conditia sa sociala de cizmar modest si
sarac,se hotaraste(impotriva
sfaturilor soacrei sale) sa ia in arenda carciuma de la Moara cu
Noroc.El intentioneaza sa stea aici numai
„trei ani,sa se puna pe picioare”,astfel incat sa
lucreze cu”zece calfe si sa le
altora de carpit”si astfel se muta cu familia aici.La inceput
,treburile merg bine,viata este
linistita si prospera si Ghita este multumit seara cand isi numara
castigul.
Intriga
incepe odata cu aparitia.la Moara cu Noroc,a lui Lica Samadaul, un simbol al
raului
care ii da de inteles ca,daca
vrea sa ramana aici,va trebui sa devina omul lui.Conflictul
psihologic se amplifica treptat pe masura ce
Ghita se implica in afacerile necinstite ale lui
Lica.
Stapanit de setea de bani,Ghita se
indeparteaza de familia sa,fiind din ce
in ce mai mult manevrat de
Lica,devenindu-i complice si partas in afacerile sale necurate.Se
gandeste la un moment dat sa
paraseasca hanul,aceasta fiind unica solutie de a ramane un om
cinsit,dar lacomia pentru bani il
face sa nu mai poata sa se retraga din incurcaturile in care
intrase.
Punctul
Culminant il constituie momentul cand Ghita turbat de manie si gelozie, ii vede
pe
Ana si Lica”prinsi in jocul
dragostei”si vrea sa se razbune.
De
aceea,se duce la jandarmul Pintea ca sa-i spuna adevarul si sa ii ofere probe
de vinovatie a
lui Lica.Chiar si jandarmul ii
reproseaza insa procedeul la care Ghiat recursese,oferindu-si
sotia ca momeala:”si eu il urasc
pe Lica,dar n-as fi putut sa-mi arunc o nevasta ca a ta drept
momeala in cursa cu care vreau
sa-l prind”.
Intorcandu-se
la Moara cu Noroc,Ghita o injunghie pe Ana,care,in
agonie,striga numele Lica.In acelasi moment,la comanda lui Lica, Raut il
impusca pe Ghita in
ceafa,care „cazu inapoi fara sa
mai poata afla cine l-a impuscat”.Dupa ce dadu foc casei,ca sa
nu se mai afla nimic.Lica,urmarit
de jandarmi,se sinucide lovindu-se cu capul de trunchiul
unui copac:”Pintea il gasi cu
capul sfaramat la tulpina stejarului”.
Moara
cu noroc se mistuie intr-un incendiu care distruge si transforma totul in
scrum,ca semn
ca loul trebuia purificat,curatat
de relele ce se inradacinasera acolo.Tot sugestive sunt si
cuvintele batranei din finalul
nuvelei:”asa le-a fost dat”
Personajele sunt realiste, dar accentul
nu cade pe trasaturile lor de caracter, ci pe drama existentiala pe care
o parcurg.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu